Három generáció, három igazság, egy család

2016. október 25. 14:36 | behir.hu

A viharsarki társulat minden évben nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a nagyszínpadi előadások mellett kamaradarabokkal is színesítse repertoárját. Mrozek Tangó című hétszereplős művét Csiszár Imre álmodta színpadra.

Egy kor ahol nincs hagyomány, csak tehetetlen tárgyak. Mrozek Tangó című műve három nemzedék, három történelmi korszakát követi nyomon.

Gulyás Attila karaktere, a hamleti töprengéssel teli ifjú generációt jeleníti meg a színpadon. Artúr most lép be az életbe, nem találja a helyét abban a világban, amit az apái ráhagytak, ezért a rend visszaállításával szeretné kizökkent állapotából „megmenteni” a történelmet. Ám a történelem, az már csak olyan, hogy nem szereti, ha becsapják őt, ha visszaforgatják, ezért leveti magáról ezt a kezdeményezést.

- Nagyszülők, szülők és a gyermek, három generációról és ezek különbözőségéről, szétszórtságáról szól a darab, amit Artúr kitartóan próbál egybe kovácsolni - fogalmazott Gulyás Attila.

A többrétegű, sokfajta asszociációt ébresztő játék elgondolkoztatja nézőit, miközben szórakoztat is.

 - Igazából mindig akkor dől el, hogy milyen az adott darab, ha bejön a közönség a színházba. Mindenki hamar rá fog jönni, hogy ez a látszat ellenére nem egy rétegdarab, hanem egy szórakoztató groteszk játék. Aztán persze kimegy a néző és azon csodálkozik majd, hogy valójában min nevetett - tette hozzá Bartus Gyula.

A darabot az 1960-as években Mrozek hét szereplőre álmodta meg. A három generációnak két-két képviselője van, emellett megjelenik egy hetedik személy is -  egy lesipuskás az utcasarokról -, aki várja, hogy mikor kap szerepet a történelemben, mikor veheti át végre a hatalmat.

A kamaradarabban a színpad pedig, mint egy vívó pást jelenik meg. A nézők két oldalról nézhetik a színészeket. Ebben a közelségben a szereplők lélegzetének vagy szempilláinak rezdülése is érzékelhető, jelentése van.

Csiszár Imre, Jászai Mari-díjas rendező szerint ez egy egészen más nézőteret, és színészfelállást jelent a szereplőknek, hiszen nincsen meg a rivalda, ami többnyire egy mentsvár a színész számára.

Itt, mint az arénában ki kell tenni a fizikumukat, a szellemi és a lelki energiáikat. Így a nézők is részévé válnak a játéknak.

A tragikomédiát október 28-án mutatják be a Jókai színházban.

 

 

 

 

 

 

 

 

FEL